Μουντιάλ: Εκεί που η Adidas δίνει μάχη με τη Nike και τη Puma...

Το χρονικό διάστημα έως τις 15 Ιουλίου θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του πλανήτη τον Μουντιάλ στα γήπεδα της Ρωσίας και μαζί με τις ομάδες υπάρχει μια άτυπη "μάχη" της αθλητικής βιομηχανίας, μέσω των εταιρειών που το λογότυπό τους βρίσκεται στις εμφανίσεις των χωρών σε όλη την διάρκεια της διοργάνωσης.    



Μουντιάλ: Εκεί που η Adidas δίνει μάχη με τη Nike και τη Puma...

Με αφορμή λοιπόν το γεγονός αυτό, το England365 καταγράφει από το Μουντιάλ του 1998 έως αυτό του 2018, τον αριθμό των χωρών που είχε η κάθε εταιρεία στο πελατολόγιό της.     

Η εξέλιξη του μάρκετινγκ και του μάνατζμεντ τα τελευταία χρόνια, ειδικά στον κόσμο του αθλητισμού, είναι ραγδαία τόσο σε συλλογικό όσο και εθνικό επίπεδο. Οι εμπορικές συμφωνίες, μεταξύ συλλόγων ή εθνικών ομοσπονδιών με μεγάλες αθλητικές εταιρείες (και όχι μόνο), γίνεται όλο και πιο συχνή υπόθεση, καθώς πρόκειται για μια από τις βασικότερες πηγές εσόδων τους, με τεράστια χρηματικά ποσά να περιλαμβάνονται στις εκάστοτε συμφωνίες. Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό, ότι στις παρακάτω αναφορές δεν θα παρουσιαστούν οικονομικά δεδομένα, παρά μόνο ο αριθμός των χωρών που είχε συνεργασία η κάθε εταιρεία στα Μουντιάλ, την τελευταία εικοσαετία. 

Μουντιάλ 1998

Χώρα διεξαγωγής: Γαλλία

Ζευγάρι τελικού: Γαλλία - Βραζιλία 3-0

Το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1998, αποτελεί την αφετηρία του συγκεκριμένου άρθρου προκειμένου να αναδείξει έως ένα βαθμό, τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό που δημιουργείται, μεταξύ αθλητικών εταιρειών - "κολοσσών" σε Μουντιάλ. Πιο συγκεκριμένα, Adidas και Nike εμφανίστηκαν να διαθέτουν στο πελατολόγιό τους, τις περισσότερες χώρες που πήραν μέρος στην διοργάνωση. Αμφότερες, είχαν από έξι χώρες, που αυτό μεταφράζεται σε ποσοστό 18.75% έκαστος. Αναλυτικότερα, η Adidas είχε συμφωνία με χώρες όπως Γερμανία, Ισπανία, Γιουκοσλαβία, Αργεντινή, Γαλλία και Ρουμανία ενώ η Nike με Βραζιλία, Ιταλία, Νιγηρία, Νότια Κορέα, Ολλανδία και ΗΠΑ.

Στον τελικό αναμετρήθηκαν Γαλλία (Adidas) εναντίον της κατόχου του τροπαίου Βραζιλίας (Nike), με την οικοδέσποινα να ανακηρύσσεται παγκόσμια πρωταθλήτρια και την Adidas να "τρίβει" τα χέρια της από ικανοποίηση που ο τίτλος κατέληξε σε χώρα που χρησιμοποιεί προϊόντα με την δική της επωνυμία.

Α/Α

Εταιρείες

Αριθμός Χωρών

%

1

Adidas

6

18.75%

2

Nike

6

18.75%

3

Puma

5

15.62%

4

Umbro

3

9.38%

5

Reebok

3

9.38%

6

Kappa

2

6.25%

7

Lotto

2

6.25%

8

Hummel

1

3.12%

9

Aba

1

3.12%

10

Asics

1

3.12%

11

Diadora

1

3.12%

12

Shamel

1

3.12%

 

Σύνολο

32

100%

 

Puma ( Μαρόκο, Ιράν, Καμερούν, Αυστρία, Βουλγαρία) 

Umbro (Σκωτία, Νορβηγία, Αγγλία)

Reebok (Παραγουάη, Κολομβία, Χιλή)

Kappa (Νότια Αφρική, Τζαμάϊκα)

Lotto (Κροατία, Τυνησία)

Hummel (Δανία)

Aba (Μεξικό)

Asics (Ιαπωνία)

Diadora (Βέλγιο)

Shamel (Σαουδική Αραβία)

 

Μουντιάλ 2002

Χώρα διεξαγωγής: Νότια Κορέα - Ιαπωνία

Ζευγάρι Τελικού: Βραζιλία - Γερμανία 2-0

Στο επόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο, η κατάσταση διαφοροποιείται ελαφρώς, με την Adidas να εισχωρεί με δέκα χώρες που είχαν το λογότυπό της στις εμφανίσεις τους. Πιο συγκεκριμένα, η γερμανική εταιρεία είχε κλείσει συμφωνία με τις Γερμανία, Ισπανία, Αργεντινή, Γαλλία, Ιαπωνία, Νότια Αφρική, Κίνα, Σαουδική Αραβία, Σουηδία και Τουρκία. Την δεύτερη θέση, καταλαμβάνει η Nike με οκτώ ( Βραζιλία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Ρωσία, Νιγηρία, Νότια Κορέα, ΗΠΑ, Κροατία) και η Puma με τέσσερις (Παραγουάη, Πολωνία, Καμερούν, Τυνησία) χώρες. Με βάση τις συμφωνίες των εταιρειών, η Adidas είχε το 31.25% των χωρών που συμμετείχαν στο συγκεκριμένο Μουντιάλ στο πελατολόγιό της, με τις Nike και Puma να ακολουθούν με 25% και 12.5%, αντίστοιχα.

Όσον αφορά τον τελικό, συναντήθηκαν Βραζιλία (Nike) και Γερμανία (Adidas), με τους βραζιλιάνους να βρίσκονται για τρίτη σερί διοργάνωση (1994,1998,2002) στον μεγάλο τελικό. Βέβαια, όσον αφορά την "μάχη" σε επίπεδο εταιρειών, ο συγκεκριμένος τελικός μπορεί να θεωρηθεί και ως ένα είδος "ρεβάνς" της Nike επί της Adidas, για τον χαμένο τελικό του Παρισιού, πριν τέσσερα χρόνια. Το αποτέλεσμα δικαίωσε την Nike, η οποία είδε την Βραζιλία να επανέρχεται στον θρόνο της και να σηκώνει το πέμπτο Παγκόσμιο Κύπελλο της ιστορίας της.

Α/Α

Εταιρείες

Αριθμός Χωρών

%

1

Adidas

10

31.25%

2

Nike

8

25%

3

Puma

4

12.5%

4

Umbro

2

6.25%

5

Uhlsport

1

3.12%

6

Kappa

1

3.12%

7

Atletica

1

3.12%

8

Hummel

1

3.12%

9

Joma

1

3.12%

10

L Sporto

1

3.12%

11

Le Coq Sportif

1

3.12%

12

Marathon

1

3.12%

 

Σύνολο

32

100%

 

​Umbro (Αγγλία, Ιρλανδία)

​Uhlsport (Σλοβενία)

​Kappa (Ιταλία)

​Atletica (Μεξικό)

​Hummel (Δανία)

​Joma (Κόστα Ρίκα)

​L Sporto (Ουρουγουάη)

​Le Coq Sportif (Σενεγάλη)

​Marathon (Εκουαδόρ)

 

Μουντιάλ 2006

Χώρα διεξαγωγής: Γερμανία

Ζευγάρι τελικού: Ιταλία - Γαλλία 1-1 (πέναλτι 5-3)

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το Μουντιάλ επιστρέφει σε ευρωπαϊκό έδαφος και αυτή την φορά είναι η σειρά της Puma να διαθέτει τις περισσότερες χώρες που μετέχουν στην διοργάνωση και έχει συνάψει μαζί τους εμπορικές συμφωνίες. Αναλυτικότερα, το λογότυπο της Puma εμφανίστηκε στις φανέλες δώδεκα εθνικών ομάδων που μετείχαν στην διοργάνωση. Πρόκειται για τις Ιταλία, Σαουδική Αραβία, Παραγουάη, Ιράν, Πολωνία, Τυνησία, Ανγκόλα, Γκάνα, Ακτή Ελεφαντοστού, Τόγκο, Τσεχία και Ελβετία. Στην συνέχεια ακολούθησε σταθερά η Nike με οκτώ (Βραζιλία, Πορτογαλία, Μεξικό, Νότια Κορέα, ΗΠΑ, Κροατία, Ολλανδία, Αυστραλία) και η Adidas με έξι(Γερμανία, Ισπανία, Αργεντινή, Γαλλία, Τρινιντάντ και Τομπάγκο, Ιαπωνία) χώρες.

Ο τελικός της διοργάνωσης, είχε για αντιπάλους την Ιταλία (Puma) και την Γαλλία (Adidas), γεγονός που έβαλε τέλος σε μια σειρά από τελικούς που οι εμφανίσεις των χωρών ήταν είτε από την Adidas είτε από την Nike. Παράλληλα, το θετικό αποτέλεσμα των ιταλών, προσέδωσε ακόμα μεγαλύτερη αξία στην Puma, αφού το κατάφερε με το δικό της λογότυπο στην φανέλα της.  

Α/Α

Εταιρείες

Αριθμός Χωρών

%

1

Puma

12

37.5%

2

Nike

8

​25​%

3

Adidas

6

​18.75%

4

Umbro

2

6.25%

5

Lotto

2

6.25%

6

Joma

1

3.12%

7

Marathon

1

3.12%

 

Σύνολο

32

100%

​Umbro (Αγγλία, Σουηδία)

​Lotto (Ουκρανία, Σερβία και Μαυροβούνιο)

​Joma (Κόστα Ρίκα)

​Marathon (Εκουαδόρ)

 

Μουντιάλ 2010

Χώρα διεξαγωγής: Νότια Αφρική

Ζευγάρι τελικού: Ισπανία - Ολλανδία 1-0 (παράταση)

Η Adidas στο συγκεκριμένο Μουντιάλ επανήλθε δυναμικά στο προσκήνιο, καθώς διέθετε δώδεκα χώρες ( Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Αργεντινή, Δανία, Μεξικό, Νότια Αφρική, Ιαπωνία, Νιγηρία, Παραγουάη, Ελλάδα, Σλοβακία), όπου η παραγωγή των εμφανίσεων τους θα είχε την υπογραφή της εταιρείας. Σε ποσοστό, αυτό αναλογεί σε 37.5%. Στην δεύτερη θέση (28.12%) , η Nike με εννέα χώρες (Βραζιλία, Πορτογαλία, Νότια Κορέα, ΗΠΑ, Ολλανδία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Σερβία, Σλοβενία) και στην τρίτη θέση (21.87%)υποχώρησε η Puma έχοντας συνεργασία με επτά (Ιταλία, Καμερούν, Ακτή Ελεφαντοστού, Γκάνα, Ελβετία, Αλγερία, Ουρουγουάη) εθνικές ομάδες.

Ο τελικός της διοργάνωσης, είχε για αντιπάλους την Ισπανία (Adidas) και την Ολλανδία (Nike), με τους Ίβηρες να πανηγυρίζουν το πρώτο Παγκόσμιο Κύπελλο της ιστορίας τους και την γερμανική εταιρεία που για ακόμη μια φορά η χώρα που κατακτά το τρόπαιο συνεργάζεται μαζί της. 

Α/Α

Εταιρείες

Αριθμός Χωρών

%

1

Adidas

12

37.5%

2

Nike

9

28.12%

3

Puma

7

21.87%

4

Umbro

1

3.12%

5

Joma

1

3.12%

6

Legea

1

3.12%

7

Brooks

1

 

 

Σύνολο

32

100%

Umbro (Αγγλία)

​Joma (Ονδούρα)

​Legea ( Βόρεια Κορέα)

​Brooks (Χιλή)

 

Μουντιάλ 2014

Χώρα διεξαγωγής: Βραζιλία

Ζευγάρι τελικού: Γερμανία - Αργεντινή 1-0 (παράταση)

Αυτό το διαφορετικό ταξίδι στα Μουντιάλ συνεχίζεται, με εκείνο του 2014 στην Βραζιλία. Στο συγκεκριμένο Παγκόσμιο Κύπελλο, ήταν η σειρά της Nike να διαθέτει τις περισσότερες ομάδες που έλαβαν μέρος στην διοργάνωση και οι φανέλες τους είχαν το λογότυπό της. Αναλυτικότερα, η Nike είχε στο πελατολόγιό της δέκα χώρες (Βραζιλία, Αγγλία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ελλάδα, Νότια Κορέα, ΗΠΑ, Ολλανδία, Κροατία, Αυστραλία), όπου σε ποσοστό αυτό αναλογεί σε 31.25%. Στην συνέχεια ακολούθησαν, η Adidas (28.12%) με εννέα (Γερμανία, Ισπανία, Αργεντινή, Ρωσία, Μεξικό, Ιαπωνία, Νιγηρία, Βοσνία, Κολομβία) και η Puma (25%) με οκτώ (Ιταλία, Καμερούν, Γκάνα, Ακτή Ελεφαντοστού, Αλγερία, Ουρουγουάη, Χιλή, Ελβετία) χώρες.

Παρά το γεγονός ότι η Nike είχε συνεργασία με τις περισσότερες χώρες που μετείχαν στην διοργάνωση, το τρόπαιο διεκδίκησαν δύο ομάδες οι οποίες είχαν το λογότυπο της Adidas στις εμφανίσεις τους. Ο λόγος φυσικά για τις ομάδες της Γερμανίας και Αργεντινής. Στο διάστημα που εξετάζεται, ουδέποτε υπήρχαν στον τελικό ομάδες που είχαν υπογράψει συμβόλαιο για τις φανέλες τους με την ίδια αθλητική εταιρεία. Η Adidas αν και με λιγότερες χώρες στο Μουντιάλ, κατάφερε στο φινάλε να έχει την καλύτερη δυνατή προβολή και να προσθέσει στο ενεργητικό της ακόμη μια παγκόσμια πρωταθλήτρια.

Α/Α

Εταιρείες

Αριθμός Χωρών

%

1

Nike

10

31.25%

2

Adidas

9

28.12​%

3

Puma

8

25%

4

Lotto

1

3.12%

5

Uhlsport

1

3.12%

6

Joma

1

3.12%

7

Marathon

1

3.12%

8

Burrda

1

3.12%

 

Σύνολο

32

100%

Lotto (Κόστα Ρίκα)

Uhlsport (Ιράν)

Joma (Ονδούρα)

Marathon (Εκουαδόρ)

Burrda ( Βέλγιο)​

 

Μουντιάλ 2018

Χώρα διεξαγωγής: Ρωσία

Ζευγάρι τελικού: -

Το Παγκόσμιο Κύπελλο 2018 μπορεί να μην έχει ξεκινήσει ακόμα, όμως οι εταιρείες που έχουν αναλάβει την παραγωγή των φανέλων για την εκάστοτε ομάδα είναι ήδη γνωστές. Πιο συγκεκριμένα, η Adidas επιστρέφει στην κορυφή, καθώς οι περισσότερες χώρες θα έχουν στην φανέλα τους, την υπογραφή της. Για την ακρίβεια, δώδεκα (Γερμανία, Ισπανία, Αργεντινή, Βέλγιο, Ρωσία, Μεξικό, Ιαπωνία, Σουηδία, Κολομβία, Αίγυπτος, Μαρόκο, Ιράν) χώρες θα αγωνιστούν με φανέλες Adidas. Στην συνέχεια, ακολουθούν η Nike με δέκα (Βραζιλία, Αγγλία, Γαλλία, Πορτογαλία, Σαουδική Αραβία, Νιγηρία, Νότια Κορέα, Κροατία, Αυστραλία, Πολωνία) και η Puma με τέσσερις (Ελβετία, Σερβία, Ουρουγουάη, Σενεγάλη) χώρες.

Α/Α

Εταιρείες

Αριθμός Χωρών

%

1

Adidas

12

37.5%

2

Nike

10

31.25%

3

Puma

4

12.5%

4

New Balance

2

6.25%

5

Hummel

1

3.12%

6

Umbro

1

3.12%

7

Uhlsport

1

3.12%

8

Erreà

1

3.12%

 

Σύνολο

32

100%

 

​Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, η Adidas εμφανίζεται να έχει τις περισσότερες εθνικές ομάδες στο πελατολόγιό της σε τρία από τα έξι συνολικά Μουντιάλ μου εξετάσθηκαν. 

Ταυτόχρονα, τρεις φορές η χώρα που στέφθηκε παγκόσμια πρωταθλήτρια, είχε την υπογραφή της Adidas στην φανέλα της ενώ 3/6 τελικούς διεξήχθησαν με χώρες που είχαν το λογότυπο της Adidas και της Nike, αντίστοιχα. Παράλληλα, η γερμανική εταιρεία διαθέτει ακόμα μια επιτυχία στο ενεργητικό της, καθώς στον τελικό του 2014, οι εθνικές ομάδες που αναμετρήθηκαν για το τρόπαιο, ήταν στο δικό της δυναμικό. Βέβαια, σημαντικό στοιχείο της κυριαρχίας αυτής της Adidas στα Μουντιάλ, αποτελεί και το προνόμιο που διαθέτει ως επίσημου συνεργάτη της ΦΙΦΑ, εδώ και πολλά χρόνια.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι Adidas και Nike διαθέτουν στο δυναμικό τους αρκετές "πιστές" εθνικές ομάδες, όπως οι μεν τις Γερμανία, Ισπανία, Αργεντινή και οι δε τις Βραζιλία, Νότια Κορέα, ΗΠΑ.

Το Μουντιάλ αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο εντός όσο και εκτός αγωνιστικού χώρου, με τις αθλητικές επιχειρήσεις να επιδιώκουν στο σύνολό τους, την καλύτερη δυνατή διαφήμισή τους μέσω της πορείας των εθνικών ομάδων.

 Γιώργος Μαργέτης